Monday, September 19, 2011

0 senarai makanan yg mampu mengurangkan stress


(1) Kacang- Kacang mengandungi magnesium, yang dapat membantu untuk mengurangkan lagi penghasilan hormon kortisol (hormon yang menjadi punca stress). Tetapi anda dinasihatkan untuk tidak mengambilnya secara berlebihan keranan kacang mengandungi kandungan kalori yang tinggi.
(2) Brokoli- Brokoli mengandungi asid folik yang turut membantu dalam mengurangkan stress.
(3) Manisan- Hormon stress juga dikaitkan dengan proses penyimpanan lemak dibahagian perut. Hanya dengan meletakkan sedikit manisan dibahagian lidah dapat membantu mengurangkan stress yang sedang dialami.
(4) Roti gandum beserta jam atau madu- Makanan yang kaya dengan karbohidrat dapat membantu untuk meningkatkan hormon serotonin ( hormon yang membantu untuk memperbaiki mood dan juga memberikan ketenangan kepada anda ).
(5) Ikan salmon- Asid lemak omega-3 membantu sel-sel otak anda berfungsi dengan lebih baik. Ia juga berkesan dalam mengurangkan stress yang sedang dialami.
(6) Coklat gelap- Coklat gelap mengandungi kandungan endorphin, yang membantu untuk meningkatkan lagi sistem otak serta mengurangkan stress.
(7) Susu- Khasiat didalam susu dapat membantu untuk mengurangkan lagi tekanan darah seseorang dan juga stress.
(8) Minum koko panas- Air koko panas membantu untuk meningkatkan suhu tubuh seseorang, yang memberikan rasa keselesaan dan juga turut meningkatkan fungsi otak.
(9) Minum teh- Satu kajian yang dilakukan oleh University College London menunjukkan seseorang yang minum teh empat kali sehari selama enam minggu dapat mengurangkan penghasilan hormon kortisol yang menjadi punca stress.
(10) Minum air sejuk- Air sejuk dapat merangsang endorphin yang turut membantu dalam mengurangkan stress.

Tentang aku

nme aku khai.. d lahirkan d HSAJB.. owg johor tp da jd ipoh mari da sbb mse 2006 aku pndah ipoh.. life juz as a simple person.. now stdy kat UiTM Penang.. ai jd owg penang lak na..hahaha pakat mai cini na.. aku mek kos mechanical engineering.. susah wok..jgn men2.. bnyk sbjek killer.. aku ske kwn ngan rmai owg.. jgn malu2 jd kwn aku.. kdg2 ske prank member aku.. haha pdn mke dowg.. jahat? x la.. naseb dowg la..haha add la aku klau kowg ase ley tahan kne prank..wakenabeb..haha pape pon.. have a nice day okeyh..

    Other Recommended Posts

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment

 
back to top